min önskebil

Energianvändande/-skördande delar till min önskebil.

energianvändande/-skördande delar

Detta är en beskrivning av min önskebil som jag inte förstår att någon ännu gjort då allt finns.

Det finns många olika invändningar mot en önskebil som denna. Dessa kan vara att man inte kan skörda tillräckligt t.ex. från bilens egna rörelser, att det är oekonomiskt eller allmänt orealistiskt. Hur kan det inte vara tillräckligt med något som redan finns där och att skördar så ren energi som vi kan. Är det bättre att förbruka de ändliga resurserna som vi vet dessutom orsakar mer skador inom de flesta områden. 
elmaskin I varje hjul oberoende om det är 2, 3, 4 eller vad finns en elmaskin som driver och vilken även skördar energi (generator) vid inbromsning. Detta ger även all den kontroll och hjälpfunktioner som behövs för antisladd, drivning på alla hjul, individuell styrning per hjul, automatisk nödbromsning osv. I och med elmaskin behövs enbart sladdar till dom vilket underlättar hela konstrueringen av bilen. Behövs ingen kardan, drivaxel, växellåda osv. Är även lämpligt för modulbaserad produktion av olika modeller.  Motor i hjulen här >
Artikel här >
rörelseenergi Fjädringen är intregrerad med drivningen och likadant agerar den individuellt vid varje hjul för de funktioner som nämns för elmaskinen ovan. Alla rörelser som uppstår vid körning skall användas för att skörda elektrisk energi ur. Det finns massor av olika typer av piezomaterial och det kommer nytt hela tiden. Piezomaterial i film eller textil finns även det. Detta kan användas i sätena för att skörda den energin som uppstår där. Kan även användas tvärtom för att skapa plötslig rörelse om föraren håller på att somna eller behöver uppmärksammas på andra saker.  Att skörda energi här >
extra motor Att ha en extra motor är tyvärr tvunget under en period tills utbyggnaden av laddstationer liknande den i Estland är klar. Även tekniken med induktionsladdning kan göra mycket för detta och batteriernas kapacitet är ju också en sak som utvecklas, men just som Estland gjort är viktigt för att komma vidare.
Extra motorn skall enbart driva en generator som skapar energi när den behövs. Då extra motorn har en sådan uppgift kan den optimeras för just denna funktion utan att behöva ta hänsyn till att driva inom olika belastningar och växlar.
Estlands utbyggnad laddstationer här >
strömmande luft När en bil rör sig framåt uppstår ju alltid strömmande luft. I nuvarande bilar används den till kylning, klimat, förbränningsluft och turbo. Varför är det så svårt att tänka sig att denna strömmande luft används till att driva en generator istället. Strömmningen finns ju där oavsett om vi vill eller ej så att skörda den energin borde inte öka luftmotståndet. Om luften träffar fronten på en bil eller till viss del fläktblad längre in borde ge samma motstånd.
generator Omvandla rörelse hos extra motorn eller stömmande luft till energi.
solenergi yta Solceller utvecklas hela tiden och nu har man börjat kunna trycka dem på papper och med nanoteknik finns det snart i färg också. Varför inte ha all yta täckt av solceller, den energi som skördas är ju ett tillskott. Artikel här >
Artikel här >
solenergi glas Solceller för glas är inne i en häftig utveckling just nu så det är ju helt klart att även alla glasytor på en bil skall vara en del i skördandet av den energi som finns runt oss hela tiden. Kan troligen också användas för att förhindra den instrålning av sol som kan vara ytterst irriterande och skapa olämplig miljö i bilen för säker framfart. Artikel här >
Artikel här >
Artikel här >
värmeskillnad yta Värmeskillnad kan också användas till att skörda energi ur. Hela ytan på en bil är ganska stor och det är nästan alltid skillnad på dess bägge sidor. Processen kan reverseras så att klimatet i bilen han regleras med detta.Om extra motor används så kommer den över rimlig tid troligen vara en förbränningsmotor som avger mycket värme vilket kan skördas som energi.
värmeskillnad glas Även denna värmeskillnad kan skördas som energi.